asdesign 95 - birou arhitectura |
Calitatea
actului de creatie arhitecturala si valoarea de piata a imobilelor
Confuziile
cele mai des intalnite in
aprecierea actului de creatie arhitectural se datoreaza unor egalitati
fortate,
care “prind” din lipsa unei pregatiri estetice elementare a pietei:
materiale scumpe (lux) = creatie reusita/reprezentativa locatii scumpe (lux) = creatie reusita/ reprezentativa locuinta cu teren (lux) = creatie reusita/ reprezentativa Este evident ca prima coloana contine termeni usor de apreciat si ca atare a devenit traseul urmat de catre cei care doresc evidentierea in raport cu ceilalti (indiferent de motivul real : realizarea unui obiect arhitectural reprezentativ sau realizarea pur si simplu a unei vanzari avantajoase). Infinit mai greu de evaluat este a doua coloana in conditiile anuntate si anume considerarea suportului exclusiv tehnic al cladirii (structura, instalatii) corect. Odata eliminat elementul cel mai usor de cuantificat ce mai ramane? Folosirea unor materiale scumpe, in lipsa unei stiinte a compozitiei, nu conduce la realizarea unor imobile care sa se evidentieze pozitiv si astfel sa aduca profituri de imagine sau financiare. Este o realitatea ce pare sa fie inteleasa de un numar tot mai mare de investitori si specialisti. Deasemenea locatia scumpa, singura, nu asigura in mod automat si valoarea arhitectural-functionala a imobilului. In umbra acestui atu, se aglomereaza astazi in cartiere de lux creatii ale caror paternitate nu o veti vedea des asumata din motive ce tin de jena autorilor fata de cei din breasla. In fine locuinta la curte, un alt vis al romanului scapat de comunism, nu devine in mod automat “ o casa frumoasa” asa cum inca se mai considera , indiferent de functionalitatea, integrarea ei in tesutul urban sau calitatea ei estetica. In lipsa unor referinte clare emise de autoritati in materie (as nominaliza in primul rand organismele reprezentative ale breslei cel putin prin numarul membrilor – OAR** si UAR***) in cea ce priveste creatia de arhitectura contemporana, este greu sa ai pretentia unui discernamant in acest sens in procesul de evaluare financiara a obiectelor de arhitectura contemporana. Mecanismul necesar in vederea crearii unui mediu de intampinare profesionist a creatilor de arhitectura se naste la fel de greu ca toate lucrurile bune. Astfel asistam la faza incipienta a organizarii arhitectilor, la cresterea influentei in randul publicului larg a unor reviste cu tinuta profesinala – gandite si realizate de arhitecti, la organizarea concursurilor in faza post-executie si la mediatizarea rezultatelor acestora (nu doar in revistele de specialitate) si nu in ultimul rand la promovarea numelor apreciate de breasla in afara ei. Urmeaza ca si criticii de arhitectura adevarati pe care ii avem sa “vorbeasca” si celorlalti actori de pe piata imobiliara folosind canale de comunicare cu acoperire mai mare si foarte important, organizarea de concursuri pentru obtinerea contractelor de proiectare in vederea executiei sa devine o obisnuinta in ambele sectoare: privat si de stat. Consecintele pozitive ale maturizarii acestui proces nu vor intarzia sa apara: -investitorii sau beneficiarii directi vor avea referinte suplimentare “obiectivizate” in alegerea arhitectului in acord cu proprile optiuni si pretenti. -evitarea evaluarilor defectoase ce nu tin cont de criteriile estetice, urbanistice si chiar functionale. -realizarea unor zone urbane de reala calitate la nivel de ansamblu si la nivel de obiect arhitectural. |
office | services | projects | awards | press | contact | home |
2012 © Asdesign 95
|
||